7 faktorer som kan bety noe for ryggen din

Det er mye som føles behagelig for ryggen – som massasje, manipulasjoner og tøyninger. Men om vi skal se på rygghelse i et større perspektiv så er det helt andre faktorer som er av betydning for et liv med en rygg som er lite til bry.

Jeg gir deg derfor 7 alternative faktorer du kan ta i betraktning, som egentlig ikke er alternative i det hele tatt.

Gir du hvert av disse punktene litt tanke og omsorg vil både ryggen din, og din generelle helse, sannsynligvis gi deg mye i retur gjennom livet.

 

1. SØVN

Få nok søvn og med god kvalitet. Det er kanskje lettere sagt enn gjort, men det er verdt å legge litt innsats i det. Dårlig søvn kan være en medvirkende faktor til smerter.

 

2. SOSIALE RELASJONER

Det sosiale aspektet i menneskers helse er av stor betydning. Ensomhet og sosial isolasjon og har vist seg å ha sammenheng med flere helseproblemer, også smerte. Ta vare på de relasjonene du setter pris på og ta del i miljøer du finner interessante og som trigger glede, trygghet og tilhørighet.

 

3. TRENING

Alle vet at trening er bra, men mange tror at de må utføre en spesiell type aktivitet eller trene på en bestemt måte. Dette stemmer ikke. Ikke bry deg om hva som er hipt. Finn en aktivitet du har lyst til å gjøre, bli svett noen ganger i uka, og hold det gående over tid.

 

4. SPIS SUNT

De fleste vet mer enn nok om hva som er sunt, så ikke gjør det så komplisert. Prøv i første omgang å ta noen litt sunnere valg. Ikke bry deg så mye om hva som er trendy, men ta utgangspunkt i sunne matvarer og finn et kosthold du vil trives med i lengden.

 

5. BEVEG DEG BEKYMRINGSFRITT

Ikke tenk så mye på hvordan du bruker ryggen eller at du skal beskytte den, ryggen tåler helt fint hverdagslige aktiviteter. Den er glad i fri bevegelse, og du kan faktisk trene den opp til å tåle de mest utrolige belastninger. Ingen bevegelser er farlige, så bare utforsk hva den kan. Skulle du bli litt øm etterpå så er det en helt naturlig reaksjon når du prøver nye ting eller gjør litt ekstra. Det går over.

 

6. TRIVSEL

Lev et liv du trives med og ikke la hobbyer, lidenskaper og ting som gir glede overskygges av plikter. Alt her i livet behøver ikke være perfekt, men pass på å gi rom for ting som er bra. Noen kaller det balanse, andre kaller det prioriteringer. Bare ikke glem å bruke livet på noe som betyr noe for deg. Hva annet kan gi det mening?

 

7. KUNNSKAP

Tilegn deg en grei forståelse av hva som betyr noe for ryggen din. Du trenger ikke kunne anatomi, smertefysiologi og lese forskningsstudier, men det er greit å vite at smerter ikke betyr skade, at ryggen er en sterk struktur som er laget for belastninger i alle retninger og at de aller fleste opplever litt vondt fra tid til annen selv uten en skade. Smertene går som regel fort over om du ikke bryr deg unødig om dem.

 

Noen ord til slutt

Individuelt sett har disse faktorene selvfølgelig ulik grad av betydning, men kroppens systemer og alt som påvirker kroppen virker ikke på oss som separate enheter. Menneskekroppen er et økosystem. Alt påvirker alt, og tar du noen gode valg rundt flere av disse faktorene så øker du mulighetene for et liv med lite plager. Du kan selvfølgelig være uheldig å skade deg, men de aller fleste ryggsmerter blir allikevel bra i løpet av relativt kort tid helt av seg selv.

Det som er så fint er at når alt påvirker alt, så har du gode muligheter til å påvirke helsa di ved å ta valg du trives med. Bare tenk hvor bra det er, når du kanskje tenkte god helse innebar en haug med kjipe valg?

 

Leave a reply:

Your email address will not be published.

Site Footer

Sliding Sidebar

Kontakt meg

Telefon: 920 21 901
e-post: espen@espenholm.no