De viktige kartene i hjernen vår

Her henger jeg i et forsøk på å etterligne hjernens kroppskart. Lite imponerende, men det klart beste jeg fikk til. Ja, jeg prøvde flere ganger. Jeg må nok prøve å forbedre min evne til å føle og posisjonere kroppen min i det frie rom!

Kroppskart er virtuelle kropper i hjernene våre, slengt på hodet og med digre hoder og enorme hender. Kartene er stort sett utviklet og modifisert gjennom sensoriske signaler fra bevegelse og berøring og dette er grunnen til at hender og fingre er så tydelig representert. Vi føler mye med hendene og bruker de jevnt og trutt, ofte med behov for raffinerte bevegelser.

Jo klarere disse kroppskartene er, jo lettere kan vi bevege oss som vi vil og føle kroppens posisjon. Det kan ha også innvirkning på våre smerteopplevelser.

Forteller kroppskartet ditt at det brenner i armen din, ja så føler du en smerte i armen, uansett om den virkelig er skadet eller ikke. Hjernen vår kan lett bli lurt, men vi sparer utbrodering av det til en senere post. Noen ganger kan grensene mellom de forskjellige kroppsdelene i kroppskartene flyte litt ut og bli utydelige. Som når vi har sølt vann på et ekte kart. Det er når dette skjer at ryggsmertene dine også blir smerte i rumpa. Hjernen din klarer ikke å få en eksakt oversikt over posisjonen til de forskjellige kroppsdelene og er overlatt til en lek med kvalifisert gjetting. I terrenget navigerer du lettest med et godt kart med klare linjer og på samme måten har hjernen det. Er kartet godt nås målet fortere og du slipper omveier og turer ut i grøfta, busker og kratt.

En liten test. I hvilken posisjon er storetåa di akkurat nå? Ikke titt! Beveg den så rundt og rundt og opp og ned i 30 sekunder og prøv igjen. Lettere andre gangen?

Hvorfor skjer dette? Hvorfor går oppløsningen der oppe fra HD til et noe anno 1999, og så kanskje tilbake og til og med videre inn i fremtiden og nye definisjoner av high definition? Smerte kan ha denne beduggende effekten, og det kan også mangel på bevegelse. Når vi beveger oss, føler, berører og visualiserer forer vi konstant kroppskartene med informasjon hjernen kan bruke til å gjøre kanter skarpere og fylle inn tomrom. Ved å optimalisere kartene kan hjernen ta bedre avgjørelser og vi kan bevege oss bedre, balansere bedre og koordinere bevegelser bedre. Kanskje kan vi redusere smerte også? Hjernen har bedre oversikt over kroppen og trenger ikke bekymre seg for om noe er galt fordi den ikke kan se klart i tåka. Smerte er en alarm som går av for å beskytte deg, og når hjernen får bedre oversikt slipper den å lure på om noe er galt og den kan da helt sikkert avverge noen falske alarmer. For deg betyr dette færre smerteepisoder. Du vil altså ha nytte av å gjøre hjernen godt kjent med kroppen din. Bruk den.

Tåkelandskapet og de uklare linjene kan også være en årsak til at leddene dine føles litt rare ut etter smerteperioder. Smerten er borte, men du går fortsatt rundt med en følelse av at noe er rart eller ikke føles som det skal. Får du stimulert hjernen litt via aktive øvelser kan du oppleve at dette bedres. Har du noen gang følt at noe har vært «ute av posisjon» eller at du har en rar følelse i kneet? Det kan fort bare være dette.

Vi kan altså trene hjernen til å tegne bedre kart, og vi kan også bruke visualisering. Idrettsutøvere vet godt at hjernen kontrollerer bevegelser, og jo mer de trener, jo bedre blir hjernen til å kontrollere disse bevegelsene.

Det er selvfølgelig flere aspekter og et større bilde, men du kan kanskje se betydningen av disse kartene?

Leave a reply:

Your email address will not be published.

Site Footer

Sliding Sidebar

Kontakt meg

Telefon: 920 21 901
e-post: espen@espenholm.no