Mobilnakke – glem det!

Rett etter påsken i år, 2015, publiserte NRK en ytring jeg skrev om mobilnakke. En studie har florert i mediene denne våren som sammenligner belastningen mobilbruk har på nakken med å legge tunge bowlingkuler på den. Journalister fant fort tabloide overskrifter som kunne selge godt på denne studien, og en del terapeuter brukte den som billig markedsføring ved å bygge oppunder frykten.

Jeg re-lanserer ytringen min her, da jeg fortsatt står 100 % inne for min mening om temaet.

Det har vært oppslag i mediene den siste tiden angående problemet med mobilnakke, eller iPad-nakke. Overskriftene har vært av det tabloide slaget og skremmende i sin hensikt å rekruttere lesere. Det har vært snakk om store belastninger på nakken og oppslag om at bruken er som en katalysator for aldringsprosessen i nakken og at det rett og slett er farlig å bøye den.

I grunn så har de fleste konkludert med at tyngdekraften er farlig.

Fader ta den tyngdekraften. Den som gjør at jeg må gå med ryggen rak og øya rett frem. Skulle gjerne kvitta meg med den.

Så da er spørsmålet; hvordan unngikk de tyngdekraften på den tida da avisa var dagens mobil? Eller romanene? Ja, når faren din var ung. Eller vent – vi var vel kanskje fortsatt unge selv?

Jeg har aldri hørt snakk om verken avisnakke, boknakke eller skjære-grønnsaker-nakke. Problemet ligger ikke i å bøye nakken. Det har vi alltid gjort og er like naturlig som å bøye armen og bevege beina.

Problemet ligger heller ikke i mobilen. Den er kanskje godt programmert, men den kan ikke programmere kroppen vår til plager.

Så hvorfor får vi vondt?

Det er lett å skylde på mobilen og dagens sosiale samfunn som befinner seg i den, og at vi bruker for mye tid på dette. Men hva med de 8 timene vi sitter på jobb? Er vi i aktivitet på fritiden? Bruker vi kroppen og alle bevegelsene den har – eller treffer vi sofaen i samme stilling som vi hadde foran pulten på jobb?

Holder vi nakken bøyd på jobb, på vei til bussen, på bussen, fra bussen og i sofaen hele kvelden – ja, da har vi et problem på samme måten som om vi kjører statisk biceps hele dagen. Dette er enkelt å forstå.

Men det er ikke lett å forstå at det er farlig å bøye nakken.

Jeg får ikke 4 bowlingkuler (ref. studiet) i bakhodet hver gang jeg bøyer meg frem og knytter skolissa. Da hadde jeg brukt slippers.

Studien har vist at nakken belastes med 27 kg når vi holder nakken i en bøyd stilling på 60 grader. Det høres kanskje mye ut, men vi har faktisk muskler, sener og ligamenter som tar opp mye av denne belastningen.

Belastning er ikke farlig. Det er en tankegang som gir oss et veldig skjørt bilde av kroppen vår. Det blir for enkelt å forklare økende nakkeproblematikk med slike tall. Vi tåler mobilbruk en time eller to om dagen. Det er av større betydning hva vi gjør alle de andre timene. Helt andre faktorer som stress, søvn, trivsel og ikke minst frykt kan påvirke nakken vel så mye som nakkestillingen.

Det er en tabloid fremgangsmåte å skape frykt. Det vet vi. Det er slik de selger. Det er verre når fagpersoner begynner å spre frykt for naturlige bevegelser. Vi vet i dag at frykt er en viktig bidragsyter til smerte og nedsatt funksjon. Dersom vi som fagpersoner bidrar til å skape denne frykten så er vi samtidig med på å skape våre egne pasienter.

Det gir kroner i kassa, men minuspoeng på etikk.

Frykt for en bevegelse påvirker hjernen vår til å oppfatte bevegelsen eller situasjonen på en annen måte. Dersom hjernen vår ser på en bevegelse eller mobilsurfing som farlig så vil den kunne skape smerte. Det er en beskyttelsesmekanisme. Vi er lært opp til å tenke oss at smerte er en direkte respons på en skade på kroppen, men smerte er en totalvurdering av alle mulige faktorer som spiller inn på en gitt situasjon. Vi kan ha smerte uten noen form for skade på kroppen. Forteller vi folk at det er farlig å bøye nakken kan frykten dette skaper for bevegelsen være med på å utvikle plager. Dette via både kompliserte smertemekanismer og som et resultat av at vi unngår bevegelser eller stiver av de bevegelsene vi gjør.

Skremselspropaganda fungerer godt til å selge aviser og til å skape pasienter. Utover dette fører det lite positivt med seg. Du må gjerne lese nyhetene på iPad’n din, du kan sende tekstmeldinger på farta. Ja, les tjukke romaner. Bare ikke glem og beveg på deg.

Og ikke tenk for mye på nakken. Det er mye verre enn å bøye den.

Site Footer

Sliding Sidebar

Kontakt meg

Telefon: 920 21 901
e-post: espen@espenholm.no