Ryggen – en del av hagen din

De aller fleste får vondt i ryggen gjennom livet (84 %), og bare de siste 6 månedene har mange opplevd ryggsmerter (22-65 %). Selv her og nå, altså i dag, har 15 % vondt i ryggen. Heldigvis blir de aller fleste bra igjen innen relativt kort tid, hele 90 % er bra etter 3-4 måneder helt uten behandling. Mange har gjentagende perioder med ryggsmerter, og kommer ofte til helsepersonell når deres egne naturlige syklus er på topp.

 

Smerter er normalt

Smerter er en naturlig del av livet. Det er sjelden et tegn på at ryggen vår er svak eller skadet. Akkurat som vi noen dager føler oss litt tomme for energi, har ryggen dager og perioder hvor den har litt vondere enn andre. Lite energi betyr ikke nødvendigvis at vi er syke, og smerter i ryggen ikke nødvendigvis at den er skadet, som regel ikke. Når vi har vondt i hodet tenker vi sjelden at det er noe feil med hodet vårt. Vi tenker at vi har spist lite eller dårlig, at vi ikke har sovet nok, at vi brygger på noe eller at det har vært litt mye i det siste. Vi tenker sjelden at hodet er skadet. Alle de samme faktorene påvirker hvordan vi opplever ryggen vår også. Vi trenger ikke gjøre de dårlige periodene verre enn de er ved å bekymre oss over om noe er galt, at ryggen sklir ut eller faller sammen, eller at det er bevegelser vi ikke har godt av. Smerteperioder er ofte naturlige variasjoner basert på de totale belastningene vi utsetter systemet for. Noen belastninger veier opp, noen ned, alt avhengig av kontekst og størrelse.

 

I en tid der helseinformasjon er lett tilgjengelig og bare et søk unna, så svever også mytene rundt i mye større grad (se denne videoen). Mange av disse mytene bygger på en logikk som følger tankerekkene våre, der tankene ofte er påvirket av alt vi leser og hører. Dette kan være påstander om at dårlig holdning gir smerter, at noe er ”slitt” i ryggen vår eller at det er farlig å bøye seg når vi skal plukke opp ting fra bakken. Dette er normale ting som under normale forhold ikke skal trigge en smerteopplevelse i kroppen. Men kroppen vår har mange systemer som kan bidra til å skru opp bryteren slik at vi føler mer smerte eller får smerte av ting som egentlig ikke skal gjøre vondt.

 

Istedenfor å selge ryggbehandling i form av en kur som manipulasjon, nåler, tape eller piller, så bør vi heller gi makten tilbake til kroppen. Vi bør få god helseinformasjon og vite at vi fortsatt kan gjøre nærmest all verdens ting selv om ryggen gjør vondt til tider. I perioder må vi kanskje ta noen hensyn, men så skal vi så fort som mulig gå tilbake til normale og lystbetonte aktiviteter. Om vi fyller livet med ting som betyr noe for oss så er det positivt for helsa vår, som igjen er positivt for ryggen. Har vi fått riktig informasjon er vi heller ikke redde for å bruke ryggen, som i seg selv er forebyggende og behandlende for mange ryggplager. Når en blomst ikke blomstrer så prøver vi ikke å fikse blomsten, vi gjør noe med miljøet den gror i. Tenk sånn med ryggen også. Det er svært lite vi kan fikse, men vi kan endre forholdene og la økosystemet kroppen er ta seg av resten.

 

Vi kan ikke tvinge helse på kroppen. Vi kan ikke kna helse inn i muskler og ledd, og legene kan ikke gi deg helse via en pille. Vi kan derimot gi deg de rådene og den veiledning du trenger for å endre smerten du opplever. Det er dette som betyr noe. Vi kan foredle alle frøene vi har innvendig og skape den hagen vi ønsker. Du kan vanne de plantene du ønsker å beholde og luke vekk det som bare skaper rot.

 

Vi er skapt for bevegelse, og myter og restriksjoner som settes bidrar til at ryggplager øker i den moderne verden. Restriksjoner skal kun være midlertidige for å tillate at smerten skal få muligheten til å roe seg. Også i denne perioden kan du være i aktivitet, men kanskje i andre aktiviteter og i noe lavere mengde. Da har du muligheten til å bli raskere bra, fullstendig hvile er sjelden hensiktsmessig.

 

Ryggen din er robust

Ryggen vår er laget for å tåle belastning, og hverdagslige aktiviteter er en liten påkjenning for ryggen. I tillegg er den, som resten av kroppen, utrolig god til å tilpasse seg og bygge seg sterkere. Det vil si at vi kan trene den til å tåle de belastningene vi ønsker å utsette den for. Selv om du har vondt og visse bevegelser smerter, så betyr ikke det at ryggen din er svak. Det betyr bare at du av en eller flere årsaker får vondt av akkurat den bevegelsen. Årsakene er ofte sammensatte og ulike for hver enkelt person og smerten betyr verken skade eller et liv hvor du må beskytte den og begrense livsutfoldelsen.

 

Ryggen vår er ikke en stabel av klosser som ligger pent stablet oppå hverandre og som kan kollapse om vi ikke er forsiktige. Den er full av muskulatur, sener, leddbånd og mellomvirvelskiver som er der for at du skal kunne bøye deg, strekke deg, vri deg, løfte tunge ting, stå, løpe og ta i mot støt. Utfordrer du disse strukturene tilpasser de seg, og vil tåle enda mer.

 

MR-funn er ofte normale forandringer

MR er for mange en gullstandard i veien mot å finne årsaken til at de har vondt. Utfordringen er at funn på MR som degenerative forandringer, skivebukninger og prolaps alle er funn de som har vondt har til felles med store deler av den smertefrie befolkningen. Helt ned i tjuårene begynner en god del å få degenerative forandringer/aldersforandringer og 1/3 av oss har til enhver tid et prolaps vi ikke kjenner noe til.

 

MR-funn fungerer ofte på oss som bevis på at noe er galt, så det er nyttig å vite at disse funnene som regel er helt harmløse og ofte ikke forklarer smertene. Her ligger noe av årsaken til at de som får utført tidlig MR tenderer til dårligere prognose, og helsehjelpen det er å henvise til MR-diagnostikk kan derfor fungere mot sin hensikt. Vi bør heller ikke stole blindt på bildefunnene, noe en studie fra 2016 tydelig viser (1). I denne studien fikk 1 pasient 10 forskjellige MR-undersøkelser av ryggen sin. Hun endte opp med totalt 49 forskjellige funn hvorav 16 var unike, 0 funn ble funnet på tvers av de 10 undersøkelsene og hver radiolog snittet på 12 funn.

 

Hva MR-undersøkelsen viser er derfor ofte avhengig av hvilket sted du tar den og hvem som leser resultatet. I tillegg finnes de fleste funnene hos smertefrie individer, så det er viktig hvordan bildene blir tolket. MR bør derfor forbeholdes til de tilfellene hvor vi vil avklare en spesifikk problemstilling eller der vi mistenker at noe alvorlig ligger bak smertene, blant annet kreftsvulst.

 

Operasjon

I visse tilfeller kommer vi ikke unna operasjon. Et eksempel er et prolaps som påvirker blærekontrollen, hvor vi skal inn og operere så raskt vi kan. På mange andre smertetilstander viser ofte ikke operasjoner noen bedre effekter enn trening, og trening har som vi vet færre bivirkninger. Med tanke på at mange operasjoner skjer på bakgrunn av MR-funn, og vi ser svakhetene ved en MR-undersøkelse og dens sammenheng med smerte, så kan vi risikere å operere på noe som ikke hadde noe med smerten å gjøre i utgangspunktet.

 

Operasjon er fristende fordi det skal fikse noe. Men sjelden har vi ting som skal fikses, vi bør heller fokusere på å lage grobunn for en frisk rygg. Kroppen vår er uansett god til å ordne opp selv om det trengs – dette skjer blant annet ved de fleste prolapser. Vi bør ikke fristes av en kniv, når tiden i svært mange tilfeller er vår beste venn.

 

Lytt til oppdaterte fagfolk

Det er lett å søke svar på Google når vi får vondt, men det er en jungel av informasjon der mye av det som høres fornuftig ut er uten hold. Det er vanskelig å skille rett fra galt, og om informasjonen faktisk er relevant for det vi søker. Vi er samtidig skrudd sammen slik at vi legger mest vekt på den informasjonen som støtter hva vi selv tror på, så om vi ser etter et svar så finner vi det. Bruk heller litt tid på å finne en behandler du kan stole på. Du må ikke gå til første og beste, vi gjør sjelden det når vi skal betale for andre tjenester.

 

Markedsføring av helsehjelp kan til tider være aggressiv og ofte spille på frykt eller sensasjoner. Ofte brukes kjendiser fordi det forsterker budskapet. Når kjente personer står inne for noe, fristes vi lett til å tro at dette er noe som fungerer for meg også. Høres en behandlingsmetode eller en pille for god ut til å være sann, så er den ofte det. Vi er multidimensjonale mennesker som har smerter som oppleves på bakgrunn av mange faktorer. Én enkelt pille eller behandlingsform er ikke svaret vi søker for å få bukt med alle ryggplagene vi mennesker opplever. Det kan funke for meg, men det betyr ikke at det funker for deg.

 

Stol på ryggen din

Din individuelle holdning har svært sjelden noe å si for om du vil utvikle smerter. Det har heller ikke ditt bevegelsesmønster eller om du overpronerer. Ingen er som anatomifiguren i læreboka, vi er alle forskjellige og din kropp tåler å bli brukt som den er laget.

 

Har du vondt så bruk tiden på de tingene du kan kontrollere. Du kan kontrollere hvor mye fysisk aktivitet du er i, hvilken mat du spiser, hvor mye tid du bruker med gode venner og om du prioriterer dine hobbyer. Her finnes grunnlaget for helse. Istedenfor å tvinge deg inn i et satt program for kjernemuskulatur eller andre ryggkonsept, kan du ta deg en tur i skogen eller leke med barna dine. Ingen spesiell aktivitet er bedre enn andre for ryggen din. Det viktigste er at du bruker den, og at du er trygg på at den tåler det. Så vil resten av livet ditt støtte opp rundt den som bardunene på et telt.

 

Når det kommer til å få eller beholde en frisk rygg, så har vi veldig mange strenger å spille på. På mange måter kan du selv bidra til om sangen dette ender i spilles i dur eller moll. Kanskje føler du deg litt tonedøv i starten, men med litt trening så tror jeg sangen lyder bedre og bedre. Og selv den beste gitarist kan spille en sur tone i ny og ne, akkurat som den sprekeste og sunneste personen kan få vondt i ryggen fra tid til annen.

 

Gode muligheter

Om du sliter med ryggen din så håper jeg du ser at det er gode muligheter for et godt liv og mindre smerter selv om du har vært i gjennom flere runder med behandling og/eller kurer. Kanskje ser du at veien til en bedre rygg ikke går igjennom enkeltstrukturer eller at du er bygd feil.

 

Det er også nyttig å ta med deg at du er eksperten på dine smerter. Behandlere kan mye om smerte som fenomen, men de kan ikke føle din smerte og vite nøyaktig hva den betyr for deg og hvilke begrensninger den setter for din livsutfoldelse. Om du søker hjelp, se til at du finner noen som lytter til deg og hvor dere sammen kan finne en god vei. På mange måter er din erfaring viktigere enn hens.

 

  1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27867079

Leave a reply:

Your email address will not be published.

Site Footer

Sliding Sidebar

Kontakt meg

Telefon: 920 21 901
e-post: espen@espenholm.no